יום ראשון, 25 באוקטובר 2015

שעון חורף, שינויים וכמה קשה לנו איתם

שעון חורף.
השעה 23:00 ואני כל כך עייפה.
יש בחוץ חושך כבר כל כך הרבה שעות והגוף שלי מסרב להבין שעדיין לא חצות.
למה השינוי הזה קשה כל כך?
כולה שעה.
שעון חורף!

הו, מילת המפתח - שינוי!
כמה קשה לעשות שינויים.

לפני שנתיים ריכזתי קורס מטעם בית הספר לשיקום למרפאות בעיסוק. אחד המפגשים היה על שינוי.
חברתי היקרה חיית פתחה בפנינו דרך חדשה להסתכל על שינוי והתהליך שאנו עוברים בעת שינוי
לפני שנה בקורס אחר שריכזתי היא לא יכלה להגיע וקיבלתי את רשותה להעביר אותו בעצמי
לקראת המפגש התעמקתי קצת יותר ואף יצרתי את הסיכום הויזואלי הבא שמסכם את התאוריה של פרוצ'סקה ודקלימנטה מ1984. המודל מופיע רבות ברשת בהקשר של שינוי תזונתי ובTextbook העדכני ביותר של הריפוי בעיסוק הוא מופיע כאחד המודלים לקידום בריאות.



אך יש שינויים שנכפים עלינו, מפאת הזמן, המקום, דרישות הסביבה ועוד.
שעון חורף הוא רק אחד מהשינויים שלא תלויים בנו. (והוא אפילו לא זכה לערך בויקיפדיה, רק שעון קיץ)

גם השינויים הטכנולוגיים הם כאלו. מצד אחד אנחנו בוחרים אם להשתמש בהם או לדחות ולדחות את השימוש בגאדג'אטים החדשים. מצד שני, בשלב מסויים הם מחלחלים ובלי ששמנו לב אנחנו חלק מהשינוי.
טלפון ציבורי, למי ששכח

דוגמה קטנה, אחותי הלכה עם הבן שלה שרחוב
לפתע פתאום הם ראו טלפון ציבורי.
אחיין שלי הוא ילד סקרן והוא שאל אותה מה זה?
היא ענתה לו, טלפון! רוצה לשמוע?
והם הרימו את השפורפרת והאזינו לצליל  החיוג.
ואז שוב - הילד שואל - מה זה?
הוא לא מכיר בכלל את צליל החיוג. בטלפונים הניידים אין צליל חיוג ואין להם טלפון קווי.
הסיפור הזה ממחיש עד כמה לפעמים השינוי עובר עלינו בלי ששמנו לב.




למה אני מדברת דווקא היום על שינויים? אז גם השעון וגם הייתה לי תובנה קצת הפוכה. היכונו לכיוון הפוך.

מהטמה גנדי מצוטט כמי שאמר: 
"היה אתה השינוי שתרצה לראות בעולם"
כלומר לשינוי יש מהות אישית

כשהייתי צעירה (חטיבה תיכון כזה) הייתי מזמינה יומן של מוסדות בני עקיבא.
אם אני זוכרת נכון, הייתי שולחת 30-40 ש"ח בדואר ולאחר כמה שבועות הייתי מקבלת אותו ואפילו היו שנים שהייתה קניה מרוכזת. התרגשות גדולה ויומנים מלאי ציוני ימי הולדת חג ומועד, שירים וציטטות לרוב.
מתישהו זנחתי את היומנים ועברתי ליומן של גוגל.
לא רק שעברתי אלא התפארתי במעבר ובכך שאין לי צורך ביומן.

לפני כשנה קניתי במתנה לחברה יומן של Point Of You מגניב כזה עם קלפים והפעלות.
השנה קניתי לשתינו. את היומן שקניתי לעצמי יש לי רק מתוך גחמה ורצון לקנות לעצמי מתנה כמו שקניתי לחברה, אה, וזה גם היה במבצע.
דוגמאות לקלפים של Point of You

היום ברכבת מילאתי את השבוע במשימות ורשימות והבנתי משהו.
בעצם, אף פעם לא באמת עשיתי את השינוי מיומן בצורת מחברת ליומן הדיגיטלי
זה נוח לתזכורות אבל אני כל הזמן כותבת לעצמי פתקים (בכתב ידי הבלתי קריא) או רשימות בפנקסים.
כך שבעצם עשיתי שינוי בצורה ולא במהות, וכך לא רק שחיי לא השתדרגו אלא שעוד גרמתי להם להיות יעילים פחות...
כרגע נראה מה ילד יום אבל נראה לי שהשנה התחילה השבוע בסימן של חזרה להרגלים יעילים
והבנה של חשיבות המהות של השינוי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה