יום שלישי, 20 באוקטובר 2015

בחזרה לעתיד, או הנה מגיע לו העתיד!


העתיד כבר כאן!
כלומר, לפני כמה דקות נכנסנו ל21 באוקטובר 2015 שזה התאריך הכי עתידי בסדרת "בחזרה לעתיד" שכבשה אותנו בסוף שנות השמונים. אותנו? כן, לא ברור בדיוק. בשיחות עם הסובבים אותי, ואני מוציאה מן הכלל את אלו מחבריי שפשוט זוכרים הכל, ולא רק כמעט את הכל אלא ה-כ-ל (כן שרון, הכוונה אלייך), הסרט/ים זכורים כמשהו שראינו ממש ממש מזמן וצריך לראות שוב כדי לזכור.



אז לא התעצלתי והתיישבתי לשעבד את מוחי ועיניי לקטעים הפופולאריים ביותר (כלומר כן התעצלתי אחרי שלא מצאתי גרסה ראויה לשמה לצפיה ישירה ברשת). מה שמצאתי גם בכתבות וגם בסרטונים היה הרבה השוואות בין ה"עתיד" כפי שמוצג בסרט והמציאות של ימינו.

עשרה דברים שלא קרו כמו שמוצג בסרט: 

לדוגמה - השימוש בעיתונים כדי לקבל מידע, נשאר בדיוק אותו דבר..

ועשרה דברים שפחות או יותר כן קרו עד היום

לדוגמה - מכשיר קטן שנמצא בידיו של הדוקטור שנראה בדיוק כמו.. סמארטפון.





שתי שאלות עולות מהחזרה הנוסטלגית לסרט. האחת, עד כמה התסריטאים הצליחו לקלוע לעתיד שהפך להווה. בתחילת 2015, בפתח השנה שהובילה אותנו ליום המחר, כתבה נטע אלכסנדר ב"הארץ" על העתיד כפי שמוצג בחזרה לעתיד: "העתיד הוא בדיוק אותו דבר, רק עם יותר גאדג׳טים שיוכלו להפוך את חיינו לנוחים יותר. בני האדם, לעומת זאת, לא השתנו במאום." בכתבה היא משווה בין סרט זה ל"בלייד ראנר" ובוחנת מי מהם הצליח לקלוע טוב יותר. לכתבה המלאה.

השאלה השניה, והכללית יותר, היא עד כמה המציאות נובעת מסרטים או ספרים אלו? האם ז'ול וורן היה נביא או שקוראיו פשוט לקחו את הפנטזיה שלו כאפשרות והעזו לנסות. מחשבה זו שולחת אותי למדף ספרי המדע הבדיוני לאחרונה וביתר שאת לסרטים המופקים מהם. הדוגמה האהובה עליי היא סדרת הספרים של "המשחק של אנדר". הרעיון של תקשורת ברשת מוצג שם בבהירות שכקוראת בהווה מפליאה אותי וגורמת 
לי לרצות לעשות ביקור במחשבות העכשוויות של המחבר. 




מחשבה נוספת ואחרונה, אילו חידושים פנטסטיים (גם מלשון מדהימים וגם מלשון בדיוניים) שמוצגים לנו במדיות השונות יהיו בחיי שלנו בעוד 30 שנה? ואילו יהיו ממש, אבל ממש, לא רלבנטיים?


Missing PiecesMoMA Editathons for a broader Wikipedia

יום עתיד שמח!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה